کشف کلمپه رفسنجان در خرابه های شهر سوخته

اخیراً فناوری‌های کلمپه رفسنجان برای بهبود خواص تغذیه‌ای آن‌ها به سرعت توسعه یافته‌اند. این مطالعه با هدف تعیین استراتژی‌های بهبود کیفیت تغذیه‌ای کلمپه ها و مزایای بالقوه سلامت مرتبط با آن انجام شد.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، از جمله مقالاتی در مورد بیسکویت‌هایی که با فرآیندهای تکنولوژیکی و تنوع مواد خام بهبود یافته‌اند، انجام شد.

متاآنالیز با استفاده از نرم افزار RStudio نسخه 4.0.4 برای طبقه بندی کلمپه ها انجام شد. صد و هفت مقاله واجد شرایط شناسایی شد. آردهای برنج، نخود، سیب زمینی، سورگوم، گندم سیاه و بذر کتان به ترتیب بیشترین جایگزین های یافت شده برای آرد گندم بودند

اما متاآنالیز نشان داد که کلمپه ارزن کوپرا و دم روباهی غنی شده با آمارانت، کلمپه گندم غنی شده با بامیه و کلمپه برنج غنی شده با دانه سویا دارای محتوای پروتئین بالایی هستند.

کلمپه

بنابراین این کلمپه ها می توانند به عنوان غذای مکمل استفاده شوند. جایگزینی قند و چربی با چندین جایگزین منجر به کاهش کربوهیدرات، چربی و ارزش انرژی می شود.

همچنین باعث افزایش سایر مواد مغذی مانند فیبر رژیمی، پروتئین/اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی شده است. در بین جایگزین های قند و چربی، استویا و اینولین به ترتیب بیشترین مصرف را داشتند.

با توجه به استفاده از کلمپه ها در آزمایشات بالینی، آنها عمدتاً برای رفع کمبود ریز مغذی ها و کاهش وزن استفاده می شدند.

تلاش‌های زیادی برای تولید محصولات غذایی که می‌توانند سلامت مردم را بهبود بخشند، انجام شده است (کوتینیو د مورا و همکاران 2014؛ گالاناکیس 2020؛ گراناتو و همکاران 2010). در کشورهای در حال توسعه، در حالی که اضافه وزن/چاقی در همه گروه های سنی در حال افزایش است.

سوء تغذیه ادامه دارد و با چاقی و بار بیماری های مرتبط با رژیم غذایی همراه است (سازمان بهداشت جهانی 2021). علاوه بر این، شیوع اخیر بیماری‌های عفونی، مانند مالاریا، بیماری ویروس ابولا، همه‌گیری HIV و بحران اخیر COVID-19 بر لزوم اتخاذ رژیم‌های غذایی سالم تأکید می‌کند.